Op reis naar Betekenisvol Ondernemerschap

26-05-2020
937 keer bekeken 2 reacties

De laatste trends, actualiteiten rondom bewonersinitiatieven of impactondernemerschap. Kennisdocumenten en andere handige weetjes. Wij houden het graag voor je bij en delen interessant nieuws. Je vindt het hier allemaal, op één plek.

Wil je reageren? Doe dat dan vooral! 

Wil je jouw nieuws delen met de community van Stérk.Brabant?

Stuur je nieuwsbericht op!

 

Van goed idee naar succesvol bedrijf. Hoe pak je dat aan? Stérk.Brabant helpt sociaal ondernemers groeien en organiseert samen met partners en leden leerzame events, bijvoorbeeld over betekenisvol ondernemerschap. Ervaringsdeskundige Joep Langen neemt je mee op reis naar succes & impact.

“Hoe is het mogelijk dat zo veel jongvolwassenen thuis op de bank zitten, bulken van het talent, maar toch geen aansluiting vinden op de arbeidsmarkt?! Iedereen zou de kans moeten krijgen om te stralen en zijn of haar dromen waar te maken.” Nadat Joep in 2014 helemaal klaar is met zijn carrière als consultant in de energiesector, gooit hij het roer om. Hij ontdekt dat het thema inclusie hem raakt en start samen met zijn compagnon het bedrijf Koeckebackers. Na 5 jaar Koeckebackers start hij ook De Betekenisbrouwerij. Hiermee helpt hij organisaties om meer betekenis te geven aan werk en talent. Hoe pakt hij dat aan? En hoe word ook jij succesvol als sociaal ondernemer?

Stérk.Brabant deelt de belangrijkste lessen en concrete groeihandvatten voor jouw betekenisvolle onderneming uit het eerste deel van deze inspiratiesessie.

Tip 1: Zorg dat je weet op welk thema jij bent ingeplugd

Welke sprong ga jij nemen? Wat is jouw apenrotsmoment? De 25-jarige Joep waagde zijn sprong toen hij tijdens zijn reizen ontdekte dat het niet draait om “Carrière, macht en aandacht”, maar om inclusie. Nu maakt hij het verschil door mensen die aan de spreekwoordelijke zijlijn staan een kans te geven. Welk verschil wil jij maken?

“Als je het voor je ziet kun je het maken. Dat is de basis van betekenisvol ondernemerschap”

Tip 2: Leg je plan zo snel mogelijk op zoveel mogelijk plekken neer

Vol idealistische ideeën sta je aan de start van je nieuwe bedrijf en missie. Op een gezonde commerciële manier sociale impact maken, dat is het doel. Maar hoe pak je dat praktisch aan? Door je plan op zoveel mogelijk plekken aan te bieden krijg je veel weerstand, maar het helpt je ook groeien. Het zorgt ervoor dat de mensen om je heen jouw idee voeden. En dat sterkt het geloof in jouw idee.

Tip 3: Hou je eerste prioriteit voor ogen

Dat wat je aandacht geeft, groeit. Creëer daarom momenten en zie jouw (blije) koers levendig voor je. Kleur hem helemaal in. Misschien zelfs fysiek, in een fotomoment of met stiften en papier. Een aantal van de gedroomde zaken komen in realiteit vaak pas op de lange termijn aan bod. Maak daarom een goede prioriteitenlijst. Zoals in het plan van Joep, met als doel om echt door het dak te groeien.

“Ik ben een dromer, een idealist. Ik heb iemand naast me nodig die commercieel is. Die knopen durft door te hakken” – Joep Langen

Tip 4: Durf om hulp te vragen

Alles valt en staat bij volume. We worden meegenomen in de exacte kosten van ons product, de tegenslagen in het productieproces, de sales en diepgewortelde bureaucratie. Organiseer dus een kracht en zorg dat de sociale en commerciële uitgangspunten in balans zijn. Wees bovendien niet te verlegen om hulp te vragen, mensen helpen graag! Zorg dat je mensen om je heen hebt die jou aanvullen op de dingen die je zelf niet goed kunt, zoals vaak bij sociaal ondernemers zaken als sales en finance.

Tip 5: Zoek een goede financier voor jouw onderneming

Met resultaatfinanciering kom je goed op weg. Zoek daarom een tussenfinancier die samen met jou de risicomarge op zich neemt. Een social impact bond op microniveau, zoals de Rabobank Foundation. Of het Brabants Outcomes Fund, een vooruitstrevend voorbeeld vanuit de provincie Noord-Brabant.

Tip 6: Maak realistische berekeningen

De cijfers: daar gaat het veel over. Met jouw innerlijke kompas zet je de aannames met cijfers om naar de werkelijkheid. Maak je berekeningen vervolgens realistischer én niet te rooskleurig. Teken uit waar de omzet vandaan moet komen: met een winst- en verliesberekening, cash flowplanning en sales forecast. Hou de zaken actueel, up-to-date, draai aan de knoppen en durf keuzes te maken. “Commercieel denken voor kansen”, noemt Joep het.

“Durf groter te dromen en de lijnen hier voor uit te zetten!”

Tip 7: Maak jouw businessplan concreet

Langs welke route wil jij impact realiseren? Leg het vast in een scherp businessplan met een duidelijke groeivisie. Geen ellenlang document, doe dit op 1 A4. En vergeet niet te analyseren en evalueren. Met de belangrijke vraag: wat moeten we niet meer doen? Durf groter te dromen en lijnen hier voor uit te zetten. Doe dit alles bovenal vanuit jouw missie, je bent tenslotte een betekenisvolle ondernemer!

 

In deel 2 van de inspiratiesessie Betekenisvol Ondernemerschap op 9 juni gaat Joep verder in op de psychologische kant om mensen in beweging krijgen, de harde lessen van “fuck-ups”, financiering en ontwikkelmodellen en natuurlijk Koeckenbackers “out of control”. Hou onze site in de gaten voor de volgende update!

Afbeeldingen

2  reacties

Mark Vlak 27-05-20 om 11:02

Heel erg bedankt Ellis Van Boxtel voor het organiseren en Joep Langen voor de geweldig inspirerende sessie. Zeker met de opkomst van de ecogood.org/nl is sociaal ondernemerschap niet zo maar een dingetje maar verdient aandacht voor volwaardig ondernemerschap met de bijhorende skills. Iedereen is verantwoordelijk voor het eigen succes en resultaat en wordt daar uiteindelijk ook op afgerekend. Joeps sessie is een geweldige mix van must do's, fuckups ofwel opstapjes en valkuilen naar een gewenst succes, thanks!

Ellis van Boxtel 27-05-20 om 8:55

Verschillende boeken en artikelen werden ook gesproken in deze sessie. 
Zoals de aangerader Businessplan op 1 A4 - Snel en effectief plannen met OGSM van Marc van Eck.  

Het artikel in de Volkskrant over de sociale bedreiging van Sander Schimmelpenninck te vinden via zijn LinkedIn https://www.linkedin.com/posts/sander-schimmelpenninck-10619035_rutte-zou-boeken-piketty-nog-eens-moeten-activity-6670564062818000896-QpzA

Maar ook het verhaal van de Vegetarische Slager, waar je Jaap Korteweg in ontmoet, een boer uit het Brabantse Zevenbergen. De vegetarische slager, Jaap Korteweg en het vlees van de toekomst geschreven door Jeroen Siebelink. 

Enorm zin in sessie 2!

Heb jij vragen over de tips,  betekenisvol ondernemen of wensen t.a.v. de komende leer sessies? Ik hoor graag van je! 

Contact

Mail ons via contact@sterkbrabant.nl
Vind jouw regioverkenner via contact Stérk team

Bezoekadres: Brabantlaan 1 in Den Bosch

Aanmelden community

                    

 

 

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.