Kopen bij Goejenhandel betekent niets minder dan investeren in een inclusieve maatschappij. Het is dé winkel waar je duurzame producten en daarmee kansen voor jongeren koopt.
‘Duurzaam design met sociale impact noemen we dat’, zegt Norbert. ‘Eigenlijk verkopen we geen producten, maar kansen. We draaien programma’s waarmee we jongeren uitdagen om hun vetste creaties te maken en hun eigen toekomst op te bouwen. De creaties verkopen we via de webshop Goejenhandel.nl en via partners on- en offline. Daarnaast verzorgen we creatieve opdrachten van organisaties of mensen, uitgevoerd door deelnemers aan het programma en werknemers, onder begeleiding van een professional. Bij alles wat we maken is duurzaamheid een belangrijk thema. Er is al genoeg rommel in de wereld.’
Op welk maatschappelijke probleem richt Goejenhandel zich?
‘Er zijn in Nederland talloze jongeren die vastlopen, thuiszitten of keuzes moeten maken die niet leiden tot duurzame zelfredzaamheid en een gezonde deelname aan de maatschappij. Voor een belangrijk deel komt dit voort uit een gebrek aan aanbod dat aansluit bij de talenten en leefwerelden van deze jongeren. De gevolgen zijn vaak desastreus. Jongeren krijgen een steeds groter wordende afstand tot werk, raken in sociaal isolement of kiezen voor criminele activiteiten. Alleen al in Tilburg zien we deze problematiek de laatste jaren toenemen. De negatieve impact op de levens van deze jongeren is gigantisch. Stichting Goejenhandel bestrijdt deze kansenongelijkheid onder jongeren en jongvolwassenen.’
Goejenhandel werkt samen met Het Activeringshuis (specialist in activatie, talentontwikkeling en arbeidstoeleiding); Buro WerkTuig (creatief reclamebureau gerund door jongeren); Verdien je Ticket (impact voor jongeren); ForwArt (meerjarig Europees gefinancierd cultureel samenwerkingsverband Tilburg Noord tbv jongeren); De Zeefdrukfabriek (duurzame textieldrukker). Er is een samenwerking gepland met Stichting Avondje Uit en Boilrs Hub, organisaties die activiteiten organiseren voor jongeren met sociale uitdagingen. Ook Innovatienetwerk Jeugd regio Hart van Brabant is aanjager van Goejenhandel.
Hoe lever je hiervoorr een blijvende duurzame oplossing?
‘Veel van de kwetsbare jongeren hebben creatief talent. Waardevol talent dat het verdient om ontwikkeld te worden. Alleen zijn er geen mogelijkheden voor deze jongeren om dit unieke talent duurzaam te ontwikkelen. Ze kunnen er niets mee, omdat een opleiding niet haalbaar is, cursussen onbetaalbaar zijn en hun netwerk ontoereikend is om zelf stappen te zetten. Goejenhandel biedt een gratis trainingsprogramma en webshop. Creatieve professionals en studenten bieden perspectief op de kansen en ondersteunen de jongeren in hun creatieve proces en bij het maken van hun eigen creaties.'
Webshop
De webshop biedt een verkoopkanaal voor de creaties en vormt een podium voor de jonge makers en hun portfolio. Norbert: 'Deelnemers krijgen hierdoor de mogelijkheid om op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier kennis te maken met de creatieve industrie, te leren hoe zij hun creativiteit kunnen gebruiken om tot verkoopbare producten te komen, hun portfolio en een relevant netwerk op te bouwen. Ook nemen we creatieve opdrachten aan van organisaties die graag sociale impact willen maken. De jonge makers worden hiermee uitgedaagd om te werken aan serieuze opdrachten uit de praktijk. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld met enkele jongeren volop bezig om het crewshirt van 013 Poppodium in Tilburg te ontwerpen. Dat is een fantastische kans om hun creatieve skills te tonen en van deze ervaring leren zij uiteraard ongelofelijk veel.'
Goejenhandel wil zelf ook betaalde banen en leerwerkplekken voor jongeren creëren. Hiermee krijgen ook andere jongeren met een afstand tot werk de kans om vanuit hun talenten hun bestaanszekerheid op te bouwen.
Hoe meten julie sociale resultaten, effecten en outcome (objectief)?
‘We hebben een eerste Theory of Change uitgewerkt, die we gaan koppelen aan een meetinstrument dat de effecten in beeld brengt. Studenten en leeftijdgenoten spelen in de huidige fase een belangrijke peer-rol in het bereiken en ondersteunen van de deelnemers en het meten van impact. Feedback vragen over de ervaring van het aanbod en de behoeften bij de deelnemers is momenteel de methode die we inzetten om te begrijpen hoe groot de effecten en resultaten zijn.’
#persoonlijkegroei #zelfvertrouwen #ambities #intrinsiekemotivatie #talentontwikkeling #groei #zelfstandigheid #werkervaring #arbeidstoeleiding
Stichting Goejenhandel heeft de ambitie om grotendeels door jongeren bemensd te worden. Daarin is plaats voor betaalde functies, ontwikkelbanen, stages en leerwerkplekken. Functies zoals Marketing, Sales, Social Media communicatie, Webmaster, Organisatie en Administratie liggen daarin voor de hand.
Wil jij hierover in contact komen met Norbert? Of wil je via maatschappelijke inkoop bij Goejenhandel kansen creëren voor de jonge makers? Bel of mail hem gerust!