NLvoorelkaar is het landelijke gratis platform voor doing good. Mensen of professionals die wat hulp zoeken en mensen die iets goeds willen doen plaatsen hierop hun vraag en/of aanbod. Zij worden ge-ematched, zodat ze iets voor elkaar kunnen betekenen.
Waarom zijn jullie NLvoorelkaar gestart?
Communitylid Anne, Marketing Manager | IMPACT Adviseur: ‘Als iedereen één ander helpt, zijn we allemaal geholpen. Vanuit die gedachte startten we in 2011 met Zorgvoorelkaar: een platform waar mensen met een hulpvraag gekoppeld worden aan mensen die willen helpen.’
Een 'marktplaats' voor zorg en welzijn bestond nog helemaal niet. Dus bouwden we vol passie een: Zorgvoorelkaar.
‘In 2015 werden we door onze partners (gemeenten en welzijnsorganisaties) uitgedaagd groter te gaan denken, omdat het zo goed werkte. Konden we dat ook niet voor heel het vrijwilligerswerk doen? We gingen matchen in de volledige breedte van vrijwilligerswerk én burenhulp (mensen die zelfstandig hulp vragen, bijvoorbeeld sociaal contact of iets praktisch als boodschappenhulp) en combineerden het met slimme screening, inspirerende marketingcampagnes en advies. Zo helpen wij ieders talent en tijd om te zetten in impact. Toen ging het echt vliegen en inmiddels realiseerden we met 65 partners meer dan 350.000 gerealiseerde matches en 11 miljoen uur inzet. Daarmee zijn we het grootste platform voor vrijwillige inzet in Nederland. En in Europa staan we ook in de top 3. Super blij mee! En dat allemaal vanuit het mooie Breda, waar ons kantoor nog steeds in het Blushuis zit. Al zijn we wel al 4x verhuisd binnen het pand door ons groeiende team!’
Met behulp van slimme techniek maken wij perfecte matches. Zo blijft er meer tijd over voor de dingen waar wel een persoonlijke touch nodig is. Wat hard nodig was ivm de bezuinigingen op dat moment.
Wie willen jullie bereiken?
‘Het ultieme doel is dat iedereen zijn tijd en talent kan omzetten in impact. Wij geloven dat iedereen namelijk iets heeft waar een ander of de wereld blij van wordt. En als je dat op jouw manier kunt doen, passend bij jouw talent, agenda en interesses, dan word je daar zelf ook heel happy van. Vandaar dat onze payoff 'helpen maakt je happy' is. Concreet hebben we onszelf tot doel gesteld om in 2025 1 miljoen matches te maken door 1 miljoen deelnemers. Het laatste jaar zijn we door corona heel hard gegroeid (10x zoveel vrijwilligers!). Daar leiden we uit af dat dit ook echt haalbaar is: mensen willen heel graag iets goeds doen, als het maar past bij hun voorkeuren en mogelijkheden. Ook hebben we dit jaar impactplatformen mogen bouwen voor bedrijven als de Volksbank en Youngcapital. Daar zit veel potentie en talent om het verschil te maken.’
En werkt dat, impact maken?
‘Zeker! We zijn bezig om 'iets goeds doen' nog veel laagdrempeliger te maken door bijvoorbeeld impactchallenges aan te bieden en maatschappelijke organisaties te leren hun vrijwilligerswerk 'op te knippen' in stukjes. Zo kun je nog makkelijker instappen en meer diverse en verrassende doing good acties aanbieden. Dit alles zorgt ervoor dat de impact die we bereiken hard groeit en dat 'big hairy audacious goal' steeds iets dichterbij komt. Die impact wordt ook steeds meer gezien en erkent: we werden vorig jaar vereerd met een werkbezoek van Koningin Maxima en eind maart door Koning Willem-Alexander. Ontzettend gaaf, ongeveer net zo gaaf als de honderden bedankjes die we inmiddels maandelijks krijgen van mensen die geholpen zijn via het platform.’
Hoe vergroten jullie deze impact?
‘We draaien continue campagnes om mensen te inspireren ook mee te doen. Het platform is uniek omdat het duurzaam e-matched. Iemand noemde het ooit zelfs verslavend! Maar het is ook uniek door de veiligheidheid: we screenen continue met een AVG proof en zelfgebouwde slimme screeningsrobot. Om onze impact te vergroten - en ter financiering - werken we veel samen met partners voor wie we ook een slim matchingsplatform maken. In 55 gemeenten draait een lokale variant zoals Vrijwilligerstilburg.nl, Oosterhoutvoorelkaar.nl of Eerselvoorelkaar.nl. Samen met onze lokale partners en speciale marketingcampagnes maken we op buurtniveau matches. Ook voor een tiental bedrijven zoals de Volksbank, YoungCapital en RKCWaalwijk activeerden en verbonden we mensen met campagnes en een eigen platform. Al deze platformen zijn met elkaar verbonden dus dat maakt het voor mensen makkelijker om een match te vinden. En hoe makkelijker je het maakt, hoe meer impact je realiseert.’
‘Elke gemeente een eigen matchingsplatform zou geweldig zijn!
Lopen jullie nog tegen uitdagingen aan?
'Uiteraard! Brabant is erg goed vertegenwoordigd op onze platformen met maar liefst 15 gemeenten met een lokaal platform. Maar hoe tof zou het zijn als we als Brabant zijnde een statement maken en heel Nederland laten zien dat onze provincie echt de sociaalste is? Elke gemeente een eigen matchingsplatform zou geweldig zijn. Of provinciebreed een voorziening, zodat iedereen altijd de hulp kan vinden die nodig is én iets goeds kan betekenen voor een ander. We zien het aantal particuliere (hulp)vragen keihard stijgen, het is nu dus meer nodig dan ooit!'
Wil jij NLvoorelkaar helpen? Introducties bij gemeenten of andere overheid, vrijwilligerscentrales, welzijnsorganisaties of bedrijven die iets goeds willen doen zijn ontzettend welkom. NLvoorelkaar kijkt graag welke impact samen te realiseren is. Neem contact op met Anne en versterk elkaar!