Hoe jij je profileert maakt je onderscheidend in de markt, dit maakt dat mensen voor jou kiezen. Hoe pak jij dit aan? We gingen erover in gesprek met communityleden Marc Smulders, Impekt, en Betty Buijtels, Dutch Cell Dogs.
Marc: ‘Als ondernemer maak ik goed doordachte keuzes voor de toekomst en de doorontwikkeling van onze activiteiten. Welke markten we daarbij aanboren en welke vorm daar het beste bij past ontdek ik nog elke dag. Ook tijdens de Dilemma Leergang zijn mijn ogen verder geopend. Het viel me bijvoorbeeld op dat je dicht bij jezelf en je opvattingen moet blijven, bij de keuzes die je maakt. Succesverhalen ontstaan vaak ook toevallig en ondernemen blijft een kwestie van vallen en opstaan. Je moet aan de slag, want “doen” is het nieuwe denken!’
Maatschappelijk VS commercieel belang
‘Opvallend vind ik dat de maatschappelijke boodschap soms op gespannen voet staat met (commercieel) succes en bereik. Dit hangt in hoge mate ook af van de gekozen communicatiestrategie of vorm. Organisaties als Tony’s Chocolonely, Moyee, maar ook Dutch Weedburger willen enerzijds veel verkoop omdat ze daarmee hun maatschappelijke doelen kunnen behalen. Anderzijds willen ze ook zoveel mogelijk mensen bereiken met hun boodschap. Het is een dun lijntje tussen prediken en drammen of mensen meekrijgen en hun gedrag veranderen. Deze discussie ontstond ook een paar keer in de groep tijdens de sessie over communicatie en presentatie. Het gaat heel erg over hoe je jouw opvattingen inzet, dat is namelijk ook een keuze.’
In beweging, met regie
Bij Impekt gaat het over in beweging komen en zelf de regie nemen. Marc: ‘Ik worstel ermee hoe ik dat het beste kan duiden. In beweging komen om succesvol mee te doen, om te herstellen, je situatie te verbeteren of tot voorbeeld te zijn. Het is heel bepalend waar je voor kiest en hoe je de boodschap brengt. Niet iedereen heeft daar iets mee. Mooi is wel dat eigenlijk iedereen blijkbaar vindt dat maatschappelijk ondernemen (met impact) meer de norm zou moeten zijn. Dat vind ik een mooie gedachte die bovendien helpt bij het uitdragen van je boodschap.’
‘De veelzijdige, kritische en creatieve blik van andere impactondernemers levert verschillende perspectieven en mooie inzichten op. Iedereen is bereid om elkaar te helpen en de aandacht voor morele dilemma’s houden me scherp. Dat helpt mij dicht bij mezelf te blijven! - Marc
Betty: 'Meer verbinding met andere mensen die zich ook in zetten voor de maatschappij, dat wil ik graag. Ik wil mijn netwerk vergroten en meer leren over de verschillende dilemma's waar ik - maar ook andere impactondernemers - tegenaan lopen. Die (h)erkenning is ontzettend waardevol. Door zaken met elkaar bespreekbaar te maken creëer je rust en duidelijkheid. Het mooie van de leergang vind ik dan ook dat er zoveel verschillende sprekers zijn, allemaal met een eigen visie. Dat geeft stof tot nadenken.’
Ga je uit van kosten of ga je uit van waarde die je voor je klant of doelgroep creëert?
Stichting Dutch Cell Dogs is opgezet vanuit het hart en is het eerste succesvolle trainingsprogramma in Nederland waarin mens en dier elkaar helpen om een plek in de samenleving te hervinden. Betty: ‘Het verbinden van mens en hond is iets dat ons natuurlijk afgaat. Niet nadenken maar doen, samenwerken met de gedetineerden op een gelijkwaardige manier. Ik denk dat we door de onze eigen grondhouding, passie en kennis onderscheidend zijn.’
Twee werelden samen
Dutch Cell Dogs brengt op een bijzondere manier twee werelden samen. Betty: ‘De wereld van gedetineerden, die door hun detentie tijdelijk buiten de samenleving staan, en die van eveneens vastzittende asielhonden. Twee groepen, die langs de zijlijn van de maatschappij staan. Om succesvol te kunnen re-integreren, is een hernieuwd positief zelfbeeld en opbouw van vertrouwen in de omgeving noodzakelijk. Dutch Cell Dogs ondersteunt beide processen. Tijdens de Dilemma Leergang kregen we inzicht: "waarom vraag je bepaalde zaken wel of niet"?". Dit vond ik erg verhelderend. Als we naar de kosten en waarde van het trainingsprogramma kijken dan komen we niet uit de kosten ; we moeten vanuit andere stromingen geld zoeken. Dit zorgt voor geldzorgen maar het zorgt er ook voor dat we niet kunnen investeren. En zo zetten we onszelf (ook) langs de zijlijn. Het besef is er nu en we moeten onderzoeken en kijken naar de prijzen versus onze waarde. Een eye-opener!’
‘Werken met een prachtige groep mensen en tegelijkertijd geïnspireerd worden. Met kritische opleiders die met verschillende denkwijze en visies een prachtige onderbouwing geven op onze vragen en dilemma’s.’ - Betty
Op sterkbrabant.nl delen wij de geleerde lessen uit de Dilemma Leergang en lees je meer over de deelnemers. Heb jij ook een vraag rondom dit thema of wil je meer weten over jouw dilemma’s als sociaal ondernemer? Laat het ons weten!