"Het is makkelijker om van een ondernemer een impactondernemer te maken dan van een impactondernemer een ondernemer"
Ontdek jouw USP
Oscar: ‘De eerste sessie zit erop. Het ging er allereerst over wie jij als ondernemer bent. Want ja, je bént ondernemer dus durf je ook zo op te stellen. Impactondernemers vinden het echter moeilijk en soms zelfs gênant om over een product/dienst te praten dat zij zelf bedacht hebben ("alsof ik mezelf moet verkopen"). Maar toch: om succesvol te worden moet je precies kunnen vertellen wat jóuw unique selling point is, waarom mensen met jou in zee moeten gaan. Durf daarbij ook in de "ik-taal" te spreken.’
Breng je klant in beeld
‘Je moet ook de taal spreken van jouw klant, maar ook dat blijk moeilijk kiezen. Want wie is mijn klant nu eigenlijk precies? Daar stonden we uitvoerig bij stil.’
Tips & Trics:
- Je laat zien wie en wat je bent als je goed weet te benoemen wat de behoefte is van je klant - "ik weet wat goed voor jou is, want ik ken en snap jou, ik ken mijn klant".
- Stel en beantwoord de vraag: waarom zouden mensen jouw product willen kopen? Check dit bij familie en vrienden. Vertel hen in een pitch wat jouw antwoord is op welk probleem, maak het zo concreet mogelijk. Zorg dat mensen dit snappen.
- Subsidie = korte termijn denken; voor de leefbaarheid van je onderneming (en jezelf) is een doorlopende inkomstenstroom heel belangrijk.
Marketing en financiering op orde
‘Impactondernemers moeten zich vanaf de eerste start gedragen als een ondernemer die zijn/haar omzetbelasting moet betalen, en dus degelijke begrotingen en financiële balansberekeningen opstellen. Want: de belastingdienst weet je altijd te vinden. Zorg dus dat je alles financieel netjes op orde hebt, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.’
Zoals altijd bleek de groep deelnemers tijd tekort te komen tijdens de sessie. ‘Want Passie & Poen zijn gewoon super interessant’, besluit Oscar met een lach. Ben jij er de volgende sessie op 18 mei ook bij? Meld je dan aan!