Impactondernemers over prijs en waarde

Jeroen Hellemons (Avondje Uit 013), door Erik van der Burgt | VRBLD photofilm
30-03-2021
533 keer bekeken 0 reacties

Als impactondernemer breng je veel meer teweeg dan puur financieel rendement. Hoe maak je dit inzichtelijk en hoe onderbouw je dit? Dit werd volop besproken tijdens de vijfde sessie van de Dilemma Leergang. Deelnemende communityleden Jeroen en Janka vertellen erover.

Hoe maak je waarde zichtbaar wanneer je dit niet aan kosten relateert? Laten we het hebben over cost pricing (de echte prijs) tegenover value based pricing (prijs op basis van de gepercipieerde waarde). 

Stichting Avondje Uit 013 

Jeroen, Avondje Uit 013: ‘Met Avondje Uit organiseren wij wekelijks leuke vrijetijdsactiviteiten voor jongeren en (jong)volwassenen in de regio Midden-Brabant. Zij bepalen zelf wat ze gaan doen, denk aan een bezoek aan de escaperoom, de bios of samen sporten. Een hechte en gezellige groep die elkaar zowel fysiek als online ontmoet.'  

Jeroen wil graag kennis opdoen over de bedrijfskundige kant van een sociale onderneming. ‘Ik geniet van de interactieve gesprekken met medekandidaten en hoop meer inzicht te krijgen in waar we staan met onze organisatie. Daarbij is het mij duidelijk dat je als sociaal ondernemer best wat commerciëler naar je dienst en product mag kijken. We kunnen daarbij veel leren van commerciële bedrijven, hoe zij te werk gaan.’ 

‘Het is interessant om inzicht te hebben in het verschil tussen prijs, waarde en kosten. En het is fijn om van en met elkaar te leren. Onder leiding van kundige trainers in een open en informele sfeer.’ - Jeroen, Avondje Uit 013.

Marketing4Results 

Marketing4Results heeft zich gespecialiseerd in het creëren van de next step op het gebied van marketing en sales voor fabrikanten, grossiers en formules in de foodservicebranche. Janka vertelt: ‘Die next steps moeten steeds sneller worden gezet, omdat de wereld om ons heen in razend tempo verandert. Zo hebben we onder andere te maken met globalisering, digitalisering, de opkomst van nieuwe technologieën, markt- en branchevervagingen, disruptieve nieuwkomers en machtsverschuivingen in de keten.’ 

‘De laatste tijd valt ons op dat er een nóg fundamentelere transitie gaande is die impact heeft en gaat hebben voor foodservice: die van conventioneel ondernemen naar betekenisvol ondernemen.’ - Janka, Marketing4Results. 

True pricing 

'Via de Dilemma Leergang wil ik graag meer kennis vergaren over de inhoud van betekenisvol ondernemen en de mogelijkheden hiervan voor foodservice. Mijn verwachting is dan ook om vanuit verschillende invalshoeken en dilemma’s geprikkeld te worden om op basis hiervan (meer) inzicht te krijgen hoe wij vanuit Marketing4Results betekenisvoller kunnen gaan ondernemen én hoe wij onze klanten de next step in betekenisvoller ondernemen kunnen laten zetten. Tijdens het dilemma over prijzen en waarde kregen we het onder andere over de ontwikkeling van ‘true pricing’. Een manier van prijsbepaling waarin àlle kosten worden meegenomen, ook die van de impact op mens en milieu. Sporadisch zien wij de eerste bedrijven in food(service) die true pricing toepassen, zoals bijvoorbeeld Boerschappen. Gezien de steeds verder toenemende transparantie gaat deze ontwikkeling zeker verder doorzetten.’  

Wanneer je als organisatie op transparante wijze inzicht geeft in de opbouw van de werkelijke kosten in de totale keten creëer je een andere perceptie van prijs en waarde bij je klanten.  

Janka: ‘We maken allemaal een reis waarbij we iedere keer kleine stappen zetten die het grote geheel beter maken. Dat geldt niet alleen voor innovatieve startups die voor systeemverandering gaan, maar ook voor grotere conventionele bedrijven die impact kunnen hebben in hun keten en in hun benadering van de mainstream consument. Dit alles start bij bewustwording en het stapsgewijs doen. Zo hebben wij voor onze doelgroep ondertussen de eerste blogartikelen geschreven, gaan we co-creatie sessies organiseren om samen met onze klanten en relaties na te denken over betekenisvolle oplossingen voor thema’s als voedselverspilling, plasticreductie en true pricing en zijn we bezig met het lectoraat new marketing van Avans University of Applied Sciences om met studenten te kijken of en hoe de meest gebruikte marketingmodellen kunnen worden aangepast naar de nieuwe economie. Laten we samen beginnen, leren van elkaar en onze (kleine) successen vieren!’ 

Op sterkbrabant.nl delen wij de geleerde lessen en lees je meer over de deelnemers aan de Dilemma Leergang. Heb jij ook een vraag rondom dit thema of wil je meer weten over jouw dilemma’s als sociaal ondernemer? Laat het ons weten

Afbeeldingen

Video Avondje Uit 013

X (voorheen Twitter)

Contact

Mail ons via contact@sterkbrabant.nl
Vind jouw contactpersoon in de regio via contact Stérk team

Stérk.Brabant is onderdeel van

Bezoekadres:
Ringbaan-Zuid 44
5022 PN in Tilburg

Meer weten

Aanmelden community   Aanmelden nieuwsbrief

                    

 

Cookie-instellingen