Dilemma #4: systeemverandering

Bernice Kamphuis (Struikroven), door Erik van der Burgt | VRBLD photofilm
19-02-2021
579 keer bekeken 0 reacties

Bernice is Struikrover en mede-initiatiefnemer van Struikroven. Suzanne werkt met Sparkling Plastic aan het vinden van nieuwe toepassingen voor gerecycled plastic. Beide communityleden nemen deel aan de Dilemma Leergang en vinden elkaar in hun circulaire uitdaging. Welke dilemma's zien zij?

Wat is een zinvolle impactdoelstelling? Ga je voor een paar kleine succesgevallen, of heb je pas impact als je het systeem verandert? Wil je dat sociaal ondernemen exclusief blijft voor de happy few en 100% eerlijk of moet het mainstream worden?  

Het vierde dilemma van de Dilemma Leergang gaat over systeemverandering. Moet dit je doelstelling zijn als sociaal ondernemer of richt je je op de kleine impactmomenten? Dat vraagt ook communitylid Bernice zich af. Bernice: ‘In onze video die Stérk.Brabant eind 2019 maakte ontdek je hoe wij met Struikroven op circulaire wijze de biodiversiteit van bestaande voor- en achtertuinen behouden in sloopgebieden en tegelijk sociale verbindingen tot stand brengen. Dat gaat geweldig, maar er zijn ook dilemma's waar ik mee worstel, waaronder die van de systeemverandering.’  

Struikroven: opschalen

‘Ik ben met Struikroven gestart vanuit de eigen buurt en ben nu aan het opschalen. Ik worstel in deze fase van opschaling met een aantal dilemma's: wat voor business is Struikroven? Hoe ga ik Struikroven vormgeven, vooral als ik op steeds grote schaal aan de slag ben en alle sloopprojecten in Nederland wil bereiken? De naam en het concept heb ik inmiddels vastgelegd maar hoe hou je toezicht dat niet iemand het toch kopieert? Want ik heb geen invloed op hoe zij hun projecten uitvoeren. Met dat vraagstuk wil ik dus graag aan de slag. Maar welke mensen, partijen en organisatiestructuren kan ik benaderen in mijn stap naar opschaling?’

‘Ik hoop de groei door te maken die Struikroven verdient.’ - Bernice. 

Sparkling Plastic: verstevigen 

Suzanne worstelt ook met dilemma's: ‘Graag zou ik op een hele praktische manier inzichten verkrijgen om als sociaal ondernemer steviger te staan. Door te leren welke thema’s op welke manier spelen en door “het spel" van de betekeniseconomie beter te leren spelen (met schaken op twee borden: impact maken en ondernemen). Ik verwacht dat daar tijdens de Leergang meer over te weten te komen en samen met collega-sociaalondernemers over kan uitwisselen. Door steeds praktische voorbeelden te gebruiken gaan de dilemma’s namelijk leven. Daarnaast leert het me waar ik zelf sta en wat ik belangrijk vind en welke keuzes ik op dit terrein kan maken.’ 

Systeemverandering

‘Het thema systeemverandering is voor mij super interessant,'vervolgt Suzanne. 'Het is een van de belangrijkste drijfveren om als sociaal ondernemer te gaan werken: ik voel aan alles dat het systeem waarin we nu leven en werken anders moet. Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Met kleine stapjes, grote stappen, hoe opereer je daarin als eenpitter en wat zijn goede manieren om daar samen in op te trekken? De Leergang Dilemma geeft me veel energie en ik leer van alles over de betekeniseconomie.'

‘Systeemverandering is een van de belangrijkste drijfveren om als sociaal ondernemer te gaan werken: ik voel aan alles dat het systeem waarin we nu leven en werken anders moet.’- Suzanne. 

'Van de actuele cases leer ik dat goede bedoelingen (je missie) heel belangrijk zijn, maar dat het misschien wel net zo belangrijk is om dat in een passend organisatiemodel te gieten, waarin zowel deze missie als de positie van de initiatiefnemers goed verankerd zijn. Ook werd me al duidelijk dat de keten heel belangrijk is. Belangrijk om te begrijpen hoe dingen in elkaar zitten, belangrijk om uit te leggen wat je doet, belangrijk om verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor wat je doet en daarmee ook een belangrijke sleutel tot de oplossing van ‘systeemfouten’. Het onderwerp van de keten zat al verweven in het werk dat we met Sparkling Plastic doen, maar dat was nog erg impliciet. Dat gaan we vanaf nu veel explicieter doen, zodat we ketenpartners beter kunnen betrekken én beter kunnen uitleggen wat we doen!’ 

Op sterkbrabant.nl delen wij de geleerde lessen en lees je meer over de deelnemers aan de Dilemma Leergang. Heb jij ook een vraag rondom dit thema of wil je meer weten over jouw dilemma’s als sociaal ondernemer? Laat het ons weten

Afbeeldingen

Themavideo circulaire economie

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Contact

Mail ons via contact@sterkbrabant.nl
Vind jouw contactpersoon in de regio via contact Stérk team

Stérk.Brabant is onderdeel van

Bezoekadres:
Ringbaan-Zuid 44
5022 PN in Tilburg

Meer weten

Aanmelden community   Aanmelden nieuwsbrief

                    

 

Cookie-instellingen