Stérk onderzoekt: financiële onafhankelijkheid, hoe bereik je dat?

11-02-2021
271 keer bekeken 0 reacties

Wat zijn je ambities om te groeien? Ben je al financieel onafhankelijk of op weg daar naartoe? Hoe zit het eigenlijk in coronatijd, staat dit jouw ambities in de weg? Deze, maar nog veel meer vragen stelde Zoë van Otterloo, onderzoeker bij Zet, aan de communityleden van Stérk.Brabant.

In opdracht van Stérk.Brabant ging Zet aan de slag met een inventarisatie naar de financiële onafhankelijkheid bij impactondernemers en burgerinitiatieven. Want hoe zit dat nou? En hoe word je financieel sterker? 

Regelmatig stellen de communityleden van Stérk.Brabant vragen over de mogelijkheden voor financiële tegemoetkomingen. Het lijkt erop dat initiatieven en ondernemers onvoldoende grip krijgen op do’s en dont’s rondom financiering. Vaak komen zij al snel in een afhankelijkheidsrelatie terecht waarbij ze van subsidie naar subsidie gaan en blijven financiën een langdurige, terugkerende zorg. Mede door de impact van corona komen er meer signalen bij Stérk.Brabant binnen van initiatieven en ondernemers over zorgen rondom hun financiële situatie en de houdbaarheid van hun onderneming. Ook is er behoefte aan nieuwe en andere financieringsbronnen vanuit de initiatieven vanwege de coronacrisis. Om die reden onderzocht partner Zet, in opdracht van Stérk.Brabant, de financiële knelpunten voor burgerinitiatieven en impactondernemers. Met als doel: inzicht krijgen in wat Stérk.Brabant kan betekenen in het aanbod voor deze ondernemers en burgerinitiatieven. 

Financiële knelpunten voor burgerinitiatieven en impactondernemers

Zoë: ‘Om mijn onderzoek goed uit te voeren startte ik met de vraag: wanneer ben je financieel zelfredzaam, hoe komt je daar en wat heb je er voor nodig? Ik ging erover in gesprek met de communitymanager van Stérk.Brabant, zij sprak eerder al met betekeniseconoom Kees Klomp. We bespraken verschillende dilemma’s, als: wel of geen winst willen maken, waarom wel en waarom niet? Wel of niet willen investeren, waarom wel en waarom niet? Wel of niet afhankelijk van de gemeente, waarom wel en waarom niet? Vervolgens ging ik in gesprek met burgerinitiatieven en impactondernemers uit de community, die zich elk in hun eigen groeifase bevinden.’ 

Wanneer ben je financieel zelfredzaam, hoe komt je daar en wat heb je er voor nodig?

Jolanda van Join us, Norbert van Verdien je Ticket, Bianca van Bijenhotelkopen.nl, Jorus van Stronk, Stijn van Butterfly Effect, Jelle van Sport en Zorgatelier WYzorgZizi van De Stip en Martijn van Refugee Team deelden hun ervaringen. Zoë: ‘Uit de gesprekken kwamen interessante lessen naar voren, waarvoor wij enorm dankbaar zijn. We delen deze interessante inzichten ook graag met de community.’  

Wat helpt om financieel zelfredzaam te zijn of worden?  

  • Een commerciële achtergrond helpt. Je kunt beter kennis van ondernemen hebben en het ‘sociale’ stuk moeten leren, dan andersom. Heb je zelf geen commerciële achtergrond? Overweeg dan om meer kennis op te doen óf zoek iemand op die de kennis wel heeft.
  • Besteed voldoende aandacht aan je verdienmodel en zoek eerst goed uit óf er vraag is naar jouw dienst, en zo ja, wie de betalende klant is. 
  • Maak goed onderscheid tussen je klant (= wie betaalt), je doelgroep (= wie profiteert van jouw dienst) en je partners (= wie je kunnen helpen je doel te bereiken). Zorg dat je boodschap dus óók aansluit op je klant, zij moeten immers investeren. Welk probleem los je voor hen op?    

Hoe krijg je voldoende grip op het (duurzaam) organiseren van financiering?  

  • Wees niet bang om geld te vragen voor de diensten die je biedt. Heel simpel gezegd: “Hoe meer geld je verdient, hoe meer mensen je kunt helpen”.  
  • Wed niet op één bron van inkomsten (zoals bijv. enkel gemeentes). Hiermee loop je onnodig groot risico. Als deze wegvalt, heb je een probleem. Probeer daarom altijd verschillende klanten óf verschillende diensten voor verschillende klanten aan te bieden waardoor dit risico kleiner wordt. Zet in op een verdienmodel wat rust op verschillende pijlers. 
  • Maak je resultaat meetbaar en inzichtelijk. Dit vergroot draagvlak en laat zien waarom investeren in jouw dienst nut heeft.  
  • Zorg dat je groeit naar langere termijn afspraken en/of contracten, want dit maakt dat je niet per jaar aan het einde in spanning zit en geeft meer ruimte om te investeren in groei.
  • ‘No cure, no pay’ is een hele laagdrempelige manier om te starten als impactondernemer; hiermee maak je het risico relatief klein. Bijvoorbeeld voor gemeentes, om in jouw product of dienst te investeren. Dit vraagt wel een goede kosten/baten analyse om te zorgen dat je met de succesopdrachten voldoende binnenhaalt om óók negatieve uitkomsten op te vangen. 
  • Durf ook nee te zeggen (‘dan ben je onze klant niet’) of toe te geven dat iets niet haalbaar of realistisch is. Daarmee creëer je alleen maar ruimte om te richten op wat wél werkt. 

Tips rondom financiële kennis, netwerk en ondersteuning 

  • Je hoeft niet alles alleen te doen of kunnen. Sterker nog: investeer in goede mensen die jou verder helpen (denk aan een goede accountant, dat verdient zich echt terug) .
  • Netwerken, netwerken, netwerken. Een deel van je succes is (helaas) ook afhankelijk van de gunfactor (bij gemeentes is opdrachtverlening ook vaak relatief afhankelijk van één persoon. Wat als deze vertrekt bijvoorbeeld? Wees hier op bedacht!). 

Stérk.Brabant biedt een fondsenoverzicht en inspiratiesessies, trainingen en inloopspreekuren over fondsen en financiën. Ook kun je met andere communityleden in gesprek over hun businessmodel, zo is Stijn bijvoorbeeld graag jouw sparringpartner als het over een effectief businessmodel gaat. Wil je hier meer over weten of heb je een vraag aan Zoë? Neem contact op! 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Contact

Mail ons via contact@sterkbrabant.nl
Vind jouw contactpersoon in de regio via contact Stérk team

Stérk.Brabant is onderdeel van

Bezoekadres:
Ringbaan-Zuid 44
5022 PN in Tilburg

Meer weten

Aanmelden community   Aanmelden nieuwsbrief

                    

 

Cookie-instellingen