Ethiek van sociaal ondernemen

Vivienne (VIPE), door Erik van der Burgt | VRBLD photofilm
28-01-2021
533 keer bekeken 0 reacties

Moet je 100% goed doen of mag er water bij de wijn? Als je 100% slaafvrij wilt produceren, maar dat niet lukt, mag je dan compromissen sluiten? Wat betekent: impact first? Sessie 3 van de Dilemma Leergang ging erover. Aan het woord deelnemers Ellen, Monique en Vivienne.

De vraag of iets ‘goed’ is of niet is vaak subjectief. Welke keuzes maak jij voor jouw onderneming? 

ONS label Breda

Ellen, ONS label Breda, vertelt: ‘Van diverse kanten dienen opportunity’s zich aan voor ONS label Breda. Wij, het management, zijn op zoek naar tools om goed te onderzoeken welke van de opportunity’s kansrijk zijn en wat nodig is om deze te realiseren. Dit heeft te maken met enerzijds de waan van de dag - die overheersend is - en anderzijds het ontbreken van een helder ‘format’ waarmee we snel kunnen toetsen.’ Ellen doet samen met Monique, bestuurder bij ONS label Breda, mee aan de leergang. Monique: ‘Zo kunnen we gezamenlijk werken aan de verschillende thema’s en grip krijgen op het omgaan met bepaalde dilemma's, maar deze ook meteen te leren vertalen naar onze organisatie.’ 

Storyproving 

Gastspreker Guido van Moyee koffie had tijdens de ethieksessie een goed verhaal over storyproving, vindt Ellen. ‘Het werd duidelijk dat het totale proces (alle schakels) van je bedrijfsvoering moet kloppen en eerlijk moet zijn. Kijk je slechts naar één onderdeel, dan kan het (voor de buitenwereld) lijken alsof je goed bezig bent, maar hoeft dat niet alle onderdelen/betrokkenen te gelden.’  

‘We krijgen per thema nieuwe zienswijzen/benaderingen aangereikt en leren  scherper naar onze bedrijfsvoering kijken.’ - Ellen.   

Stichting VIPE

Ook Vivienne, stichting VIPE, weet inmiddels meer over de ethische kant van ondernemen. Ze vertelt: ‘VIPE kent veel verhalen van mensen die geluk ervaren door VIPE een pruik te schenken, van VIPE een pruik te krijgen en door VIPE te helpen als vrijwilliger. Dat is al een mooi voorbeeld van storyproving waar wij actief op zijn. Wij laten zien dat organiseren vanuit vertrouwen (“als jij zegt dat je een pruik nodig hebt dan is dat zo”) echt werkt! Je hebt de "controles en beheersing” die in vele systemen zijn ingebouwd dan niet nodig. Daarbij horen kwantificeren en kwalificeren, misschien kunnen we daar als VIPE meer tijd in steken. Alleen weet ik niet hoeveel uren ik als vrijwilliger extra in én aan VIPE kan besteden, zonder mijn eigen inkomen in gevaar te brengen. Wordt vrijwilligerswerk dan echt een luxe?’ 

Waarde toevoegen 

Vivienne: ‘Als oprichter en bestuurder van een stichting die alles op basis van vrijwilligerswerk doet ben ik misschien een vreemde eend in de bijt: wij werken niet omzet gerelateerd. Dus veel impact, geen income. Maar, wel kosten. Ik hoop dan ook vooral te leren hoe we onze impact ook financieel gewaardeerd kunnen krijgen, zonder afhankelijk te zijn van subsidies en fondsen. Want dat we als VIPE waarde toevoegen (en zelfs kosten besparen) is wel duidelijk.’ 

Value added business 

‘Wat willen we bereiken met VIPE? Hoe voegen we waarde toe aan onze zaken en houden we het betaalbaar? Natuurlijk willen we zo bekend worden dat iedereen bekend wordt met ons concept en een gratis pruik kan halen. We willen ook bewustwording creëren over wat vrijwilligerswerk inhoudt, dat we niet zonder kunnen en dat het meer gepast gewaardeerd moet worden. En last but not least, de waarde die wij toevoegen aan de pruiken kan een business zijn waar we geld voor kunnen vragen. Iets om over na te denken. Ik leer daarbij tijdens deze leergang ontzettend veel van andere gelijkgestemde sociaal ondernemers, hoe ook zij worstelen met de juiste verhouding en waardering tussen (sociale) impact en income.’ 

‘In een overheidsbeleid dat gericht is op innovatie én economische groei, is een baan voor iedereen een utopie. Daarnaast voegt onbetaald werk vaak ontzettend veel waarde toe aan onze economie. Tijd dat we dat gaan waarderen!’  - Vivienne

Op sterkbrabant.nl delen wij de komende tijd de geleerde lessen en lees je meer over de deelnemers aan de Dilemma Leergang. Heb jij ook een vraag rondom dit thema of wil je meer weten over jouw dilemma’s als sociaal ondernemer? Laat het ons weten

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Contact

Mail ons via contact@sterkbrabant.nl
Vind jouw contactpersoon in de regio via contact Stérk team

Stérk.Brabant is onderdeel van

Bezoekadres:
Ringbaan-Zuid 44
5022 PN in Tilburg

Meer weten

Aanmelden community   Aanmelden nieuwsbrief

                    

 

Cookie-instellingen