‘Het enige wat een sociaal ondernemer wil is zo goed mogelijk ondernemen en échte impact maken.'
Ondernemers staan dagelijks voor dilemma’s. Er zijn veel momenten waarop je ‘goede’ keuzes moet maken om als bedrijf te floreren. Maar wat is goed? Tijdens de tweede bijeenkomst van de Dilemma Leergang werden de deelnemers uitgedaagd om met elkaar te discussiëren over Dilemma 2: groeien. Communityleden Anita Willemsen, Autismepunt, en Marjon Ouwens-Reus, Parktheater Eindhoven vertellen erover.
Parktheater Eindhoven
Iedereen zegt altijd dat je moet groeien en opschalen, maar is dat wel zo? Leidt het wel tot betere bedrijven? En hoe verandert de zeggenschap? Groeien lijkt de gouden weg te zijn, maar is dat altijd waar? Daarom was groeien het tweede dilemma in de reeks. Marjon: ‘Mede door de coronacrisis was Parktheater Eindhoven genoodzaakt om afgelopen zomer een nieuw toekomstplan te presenteren waarin verleden, heden, corona en nabije toekomst bijeen worden gebracht. Een deel van dit plan richt zich op onze reguliere activiteiten, ons programma en de projecten. Maar er is meer. We pasten onze missie, visie en kernwaarden aan en er ontwaakte een nieuw concept: Parktheater Eindhoven wil nog meer bijdragen aan de behoeften en noden van een duurzame samenleving en betere leefomgeving. Met ruimte voor duurzaamheid, langetermijnrelaties, intiemere programmering, verdieping, aandacht voor zingeving en betekenis en beter betrekken van publiek met een afstand tot het theater.’ Voor het Parktheater blijkt het oude concept van ‘groei’ niet de kant op te gaan die ze willen. Groei krijgt voor hen een nieuwe betekenis: verdieping, verbreding. Op de initiatievenpagina lees je nog meer over de bijpassende duurzaamheidsdoelen van het Parktheater.
‘We willen meer van betekenis zijn in alle facetten. Niet alleen een theater in de stad met een programma, maar samen de verantwoordelijkheid nemen en kunst, cultuur en creativiteit een essentiële rol geven in de hele samenleving van onze regio.’ - Marjon
Autismepunt
Anita: ‘We kijken naar een andere samenleving, waarin naast welvaart ook welbevinden en welzijn belangrijk gevonden worden. Hoe kunnen wij als sociaal ondernemers hierin een rol spelen? Uiteindelijk wil ik graag een bijdrage leveren aan een ‘betere ’samenleving’ waarin mensen elkaar helpen, waarin je goed bent zoals je bent en waarin iedereen een bijdrage kan leveren naar vermogen. Betaald of onbetaald. Een samenleving waar plek is voor iedereen. Er zijn meer mensen op de wereld die zo denken en het is fijn om daarin zo veel mogelijk samen te werken. Persoonlijk wil ik ook leren hoe ik zichtbaar kan maken wat ik doe en waar ik in geloof als sociaal ondernemer. Dat vind ik nog wel eens lastig, hoe pak ik dat aan? Ik verwacht ook te leren tegen welke dilemma’s andere sociaal ondernemers aanlopen en hoe zij hier mee omgaan.’
‘Ik wil leren hoe ik zichtbaar kan maken wat ik doe en waar ik in geloof als sociaal ondernemer.’ - Anita
Dilemma 2: groeien
Tijdens de tweede sessie van de Dilemma Leergang werd een leerzaam voorbeeld geschetst: Brouwerij en Proeflokaal de Prael hadden een mooie ambitie en een mooi verhaal. Marjon: 'De cliënten kregen een geweldige kans om zich te ontwikkelen. Echter de starters ontwikkelden zich onvoldoende met de groei van de organisatie, waardoor het nemen van zeer relevante toekomstkeuzes - en de consequenties feitelijk met onvoldoende kennis van de eigenaren - werden genomen. De groei werd een soort doodsteek en dit had wellicht voorkomen kunnen worden als zij hun persoonlijke missie/visie niet uit het oog waren verloren. Hun persoonlijke geluk moest plaatsmaken voor groei door een opgelegde ambitie waar zij onvoldoende ‘kaas’ van hadden gegeten. Enkele interessante inzichten werden gedeeld t.a.v. verbinding maken naar de social return doelen van bedrijven. Nu "het water letterlijk aan de lippen staat van alle culturele organisaties", en wij er absoluut in geloven dat cultuurkracht kan bijdragen aan het verhogen van het welzijn in de samenleving, lijkt het mij heel zinvol om hierover met een derde nog eens langer te sparren!'
‘Ik hoop dat Stérk.Brabant mij nog kan ‘voeden’ en verbinden om een denktank met externen te starten.’
Anita: ‘Als je onderneming succesvol is dan groei je vaak vanzelf. Naast de vraag hoe je jouw organisatie daarop in moet richten is de belangrijkste vraag: wat wil je eigenlijk? Wat zijn je missie en visie en moet je dan zelfs wel groeien? De sessie over groeien heeft me hierover enorm aan het denken gezet. Ik kom meer dilemma’s tegen waar ik zelf mee worstel dan waar ik me bewust van was. Het is heel leuk om te zien hoeveel verschillende initiatieven er zijn. Ondernemers, wereldverbeteraars met eenzelfde soort drive en visie. Het is mooi om te ontdekken dat ook zij worstelen met dezelfde vragen als ik. Samen komen we verder!’
Op sterkbrabant.nl delen wij de komende tijd de geleerde lessen en lees je meer over de deelnemers aan de Dilemma Leergang. Heb jij ook een vraag rondom dit thema of wil je meer weten over jouw dilemma’s als sociaal ondernemer? Laat het ons weten!