In deze serie ‘opstarten na de social lockdown’ komen verhalen van sociaal ondernemers uit Brabant en Nederland naar voren, geven we tips en inspireren we met voorbeelden uit de praktijk.
Een terugblik
De effecten van Covid-19 zijn duidelijk zichtbaar in de belangrijkste obstakels voor sociale ondernemingen. Stipt op één staat het aantrekken van nieuwe en behouden van bestaande klanten: 45% van de ondernemers geeft aan dit te zien als een obstakel voor groei. Dit obstakel kwam ook terug in voorgaande edities van de Social Enterprise Monitor, maar nooit eerder met zo’n hoog percentage. In 2019 werd het bijvoorbeeld door 27% van de sociaal ondernemers genoemd als obstakel. Daarnaast lopen veel ondernemers (31%) aan tegen het feit dat ze niet worden erkend en herkend voor wat ze zijn, doen en bereiken. Dit percentage is ook opvallend hoger dan de jaren ervoor, maar te verklaren door de tijd waarin we nu leven. Dit geeft alleen maar extra gewicht aan de aankondiging van het kabinet op afgelopen 10 juli dat ze de BVm zullen introduceren als juridische erkenning voor sociale ondernemingen.
Nieuwe kansen
Sociale ondernemingen zijn hard getroffen door de coronacrisis, maar hoe hard precies? 74% van de bedrijven verwacht minder omzet te draaien, 40% heeft NOW aangevraagd en voor 20% komt het voorbestaan in gevaar. Maar er zijn ook lichtpunten: een kwart van de ondernemers ziet kansen voor nieuwe afzetmarkten en een kleine groep (6%) gaat zelfs uitbreiden. Dit en meer blijkt uit de Social Enterprise Monitor 2020, het grootste jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen van sociaal ondernemerschap in Nederland.
De Social Enterprise Monitor 2020 vind je hier.
Inspiratie voor sociaal ondernemers
10 jaar sociaal ondernemen en opstarten na de coronacrisis
Het is een zonnige vrijdagochtend eind mei als Bob Kolsteeg wordt geïnterviewd over 10 jaar deBesteEHBOdoos. De directeur/eigenaar is onderweg naar BWRI in Sappemeer, het Bedrijf voor Werk, Re-Integratie en Inkomen: één van de beschutte werkplekken in Nederland waar mensen van de sociale werkvoorziening verbanddozen inpakken. De productie lag enkele maanden stil door de coronamaatregelen. Waar herstarten in een ‘gewoon’ bedrijf al niet overal even soepeltjes verloopt, vraagt het in een sociaal bedrijf als het zijne toch net iets meer begeleiding. En dus rijdt hij aan het eind van de week zonder probleem naar het magazijn om zijn medewerkers met raad en daad terzijde te staan. Dat is Bob Kolsteeg ten voeten uit. Dat is sociaal ondernemen pur sang.
VPRO Tegenlicht: 10 ideeën uit de samenleving voor een betere postcorona-wereld
Overal in Nederland ontstaan ideeën over Nederland na corona. Welke koers gaan we kiezen? Welke kant willen we op? VPRO Tegenlicht-onderzoeker William de Bruijn verzamelde in de afgelopen maanden allemaal ideeën en visies uit de samenleving en maakte er een samenvatting van met 10 punten: ‘Hoe Nederland goed en duurzaam in te richten na corona’.
Sociaal ondernemen: corona bood kansen
Zorg+Welzijn maakte een serie over sociaal ondernemen en in deze aflevering komt Makers Unite aan bod. Door de coronacrisis werd het erg stil bij Makers Unite, een sociale onderneming in Amsterdam (Bijlmerbajes). Maar de doelgroepen waar Makers Unite zich op richt, vluchtelingen, nieuwkomers en lokale mensen uit Amsterdam, kwamen zélf met oplossingen om de crisis door te komen. In de werkplaatsen gingen ze aan de slag met mondkapjes en schorten voor in de zorg.
3 ondernemers gevolgd sinds het begin van de crisis
De Volkskrant volgde drie ondernemers al sinds het begin van de coronacrisis. Hoe gaat het nu met ze? Op welke manier zijn zij doorgegaan en wat hebben ze moeten aanpassen? “Je moet nu bepalen of je doorgaat of niet.”
Nog meer tips & inspiratie
Train je creatieve brein!
Waarschijnlijk heb je de afgelopen periode veel vanuit huis gewerkt. Dat betekent voor meerdere mensen dat je verschillende ballen hoog moet houden en uitvinden hoe je op andere manieren vooruit komt. Misschien ben je na deze maanden wat trager of komen er minder creatieve ideeën? Yasmine Esser schreef in de Volkskrant een artikel over vier technieken die creativiteit bevorderen. Train je creativiteit eens met geuren of bedenk toepassingen voor een paperclip!
Digitaal ondernemen
Videobellen, webinars, en creatieve digitale tools: we zien alles voorbij komen. Digitaal ondernemen, uitvinden hoe je je businesscase op een andere manier kunt inrichten in coronatijd: dat vraagt enerzijds om flexibiliteit maar ook om lef. De KvK heeft een pagina over ‘digitaal ondernemen’ met artikelen over hoe je bijvoorbeeld je dienst online op de kaart zet. Ook vind je er een artikel hoe andere ondernemers vernieuwingen meenemen zij meenemen naar de toekomst.
Ter inspiratie! Op de website Cultuur+ondernemen vind je een artikel over ‘online verdienmodellen in tijden van corona’.