VOLOP Den Bosch pakt leegstand aan door het tijdelijk beschikbaar stellen van ruimtes voor unieke en lokale initiatieven die de (binnen-)stad een persoonlijk gezicht geven, toekomstbestendig maken en meer een ontmoetingsplek maakt met sociale meerwaarde. Dit doen zij door vanuit de behoefte van een initiatief te kijken waar in de stad ruimte is. In Den Bosch, maar ook is er per gemeente (Waalwijk, Oss en Meierijstad) een projectleider die opgeleid wordt om het lokaal verder over te nemen. Initiatiefneemster en community lid Maruja vertelt over haar uitdagingen en de rol van Stérk.Brabant in dit proces.
‘Een voorwaarde voor financiering is dat VOLOP Den Bosch haar verdienmodel verstevigt en inzichtelijk maakt.’
Wat was precies je vraag aan Stérk.Brabant?
‘Om op te schalen met VOLOP is extra financiering nodig, maar om die financiering te krijgen is een duidelijke TOC een must. Deze dient voor communicatie en verantwoording naar mogelijke financieringspartners, gemeente en provincie Noord-Brabant. Omdat ik niet goed wist hoe ik dit moest aanpakken klopte ik aan bij Stérk.Brabant. Via Carolien Cornielje (Impactmanager bij Zet) werd ook regioverkenner Ellis van Boxtel betrokken bij onze uitdaging. Twee ontzettend gedreven en enthousiaste dames die ons verder hielpen en waar we leuk contact mee hebben.’
‘Stérk.Brabant bood hulp en expertise via een impactcoach, die vanaf de zijlijn coacht, helpt en tips geeft in hun proces. Zo maakten we een eerste goede opzet van onze TOC.’
Hoe ben je ondersteund door Stérk.Brabant?
‘Samen met Ellis en Carolien hebben we na een uitgebreid gesprek ingezet op het samen invullen van de TOC. We kregen huiswerk mee om te oefenen waarna het echte werk kon beginnen. De deskundigheid van Ellis en Carolien en onze input zorgden ervoor dat we nu een super mooi overzicht hebben waaruit blijkt waar we allemaal invloed op hebben en dus impact mee maken. Met een duidelijke boodschap die we kunnen inzetten voor opschaling naar nieuwe gemeenten.’
‘De impactdoelstelling van VOLOP: de stad is aantrekkelijker, minder leegstand. Mensen zijn actiever en betekenisvoller betrokken bij hun leefomgeving.’
Wat leerde je van dit traject?
‘In het begin vond ik het best even wennen om de theorie van TOC toe te passen, maar al snel kregen ik en mijn team de smaak te pakken. We vonden het ontzettend leuk om te doen en om het schema te zien groeien. Eigenlijk zagen we toen zelf pas het effect van ons werk, en vooral nu per doelgroep. Dus voor wie doet je het werk en wat doe je precies? Zo leuk om daar eens vanaf een soort helikopterview naar te kijken. We hebben een lange weg afgelegd, en nog steeds. Van vallen en opstaan tot waar we nu zijn. Welke behoeftes leven er en hoe koppel je daar nu de juiste partijen aan vast om gezamenlijk tot een resultaat te komen? Hierbij draait alles om lokale initiatieven zoals kunstenaars, maatschappelijke projecten, startende ondernemers met vernieuwende concepten en natuurlijk leegstaande winkelpanden met alle relevante partijen zoals makelaars en pandeigenaren. We denken graag met anderen mee en kunnen ons netwerk inzetten om anderen verder te helpen!’
Via coaching stelde VOLOP Den Bosch de TOC op om haar impact in de breedste zin van het woord aan te tonen. Deze zomer organiseert VOLOP in samenwerking met Stérk.Brabant een bijeenkomst waarbij alle VOLOP gemeenten en de VOLOP projectleiders zijn uitgenodigd om samen de TOC in te vullen. Hierdoor wordt duidelijker welke impact VOLOP maakt, wordt er meer draagvlak gecreëerd en kunnen de andere regio’s zelf ook potentiële stakeholders overtuigen om mee te werken.
Heb je vagen naar aanleiding van dit artikel? Neem contact op met regioverkenner Ellis.