“Hoe is het mogelijk dat zo veel jongvolwassenen thuis op de bank zitten, bulken van het talent, maar toch geen aansluiting vinden op de arbeidsmarkt?! Iedereen zou de kans moeten krijgen om te stralen en zijn of haar dromen waar te maken.” Nadat Joep in 2014 helemaal klaar is met zijn carrière als consultant in de energiesector, gooit hij het roer om. Hij ontdekt dat het thema inclusie hem raakt en start samen met zijn compagnon het bedrijf Koeckebackers. Na 5 jaar Koeckebackers start hij ook De Betekenisbrouwerij. Hiermee helpt hij organisaties om meer betekenis te geven aan werk en talent. Hoe pakt hij dat aan? En hoe word ook jij succesvol als sociaal ondernemer?
Stérk.Brabant deelt de belangrijkste lessen en concrete groeihandvatten voor jouw betekenisvolle onderneming uit het eerste deel van deze inspiratiesessie.
Tip 1: Zorg dat je weet op welk thema jij bent ingeplugd
Welke sprong ga jij nemen? Wat is jouw apenrotsmoment? De 25-jarige Joep waagde zijn sprong toen hij tijdens zijn reizen ontdekte dat het niet draait om “Carrière, macht en aandacht”, maar om inclusie. Nu maakt hij het verschil door mensen die aan de spreekwoordelijke zijlijn staan een kans te geven. Welk verschil wil jij maken?
“Als je het voor je ziet kun je het maken. Dat is de basis van betekenisvol ondernemerschap”
Tip 2: Leg je plan zo snel mogelijk op zoveel mogelijk plekken neer
Vol idealistische ideeën sta je aan de start van je nieuwe bedrijf en missie. Op een gezonde commerciële manier sociale impact maken, dat is het doel. Maar hoe pak je dat praktisch aan? Door je plan op zoveel mogelijk plekken aan te bieden krijg je veel weerstand, maar het helpt je ook groeien. Het zorgt ervoor dat de mensen om je heen jouw idee voeden. En dat sterkt het geloof in jouw idee.
Tip 3: Hou je eerste prioriteit voor ogen
Dat wat je aandacht geeft, groeit. Creëer daarom momenten en zie jouw (blije) koers levendig voor je. Kleur hem helemaal in. Misschien zelfs fysiek, in een fotomoment of met stiften en papier. Een aantal van de gedroomde zaken komen in realiteit vaak pas op de lange termijn aan bod. Maak daarom een goede prioriteitenlijst. Zoals in het plan van Joep, met als doel om echt door het dak te groeien.
“Ik ben een dromer, een idealist. Ik heb iemand naast me nodig die commercieel is. Die knopen durft door te hakken” – Joep Langen
Tip 4: Durf om hulp te vragen
Alles valt en staat bij volume. We worden meegenomen in de exacte kosten van ons product, de tegenslagen in het productieproces, de sales en diepgewortelde bureaucratie. Organiseer dus een kracht en zorg dat de sociale en commerciële uitgangspunten in balans zijn. Wees bovendien niet te verlegen om hulp te vragen, mensen helpen graag! Zorg dat je mensen om je heen hebt die jou aanvullen op de dingen die je zelf niet goed kunt, zoals vaak bij sociaal ondernemers zaken als sales en finance.
Tip 5: Zoek een goede financier voor jouw onderneming
Met resultaatfinanciering kom je goed op weg. Zoek daarom een tussenfinancier die samen met jou de risicomarge op zich neemt. Een social impact bond op microniveau, zoals de Rabobank Foundation. Of het Brabants Outcomes Fund, een vooruitstrevend voorbeeld vanuit de provincie Noord-Brabant.
Tip 6: Maak realistische berekeningen
De cijfers: daar gaat het veel over. Met jouw innerlijke kompas zet je de aannames met cijfers om naar de werkelijkheid. Maak je berekeningen vervolgens realistischer én niet te rooskleurig. Teken uit waar de omzet vandaan moet komen: met een winst- en verliesberekening, cash flowplanning en sales forecast. Hou de zaken actueel, up-to-date, draai aan de knoppen en durf keuzes te maken. “Commercieel denken voor kansen”, noemt Joep het.
“Durf groter te dromen en de lijnen hier voor uit te zetten!”
Tip 7: Maak jouw businessplan concreet
Langs welke route wil jij impact realiseren? Leg het vast in een scherp businessplan met een duidelijke groeivisie. Geen ellenlang document, doe dit op 1 A4. En vergeet niet te analyseren en evalueren. Met de belangrijke vraag: wat moeten we niet meer doen? Durf groter te dromen en lijnen hier voor uit te zetten. Doe dit alles bovenal vanuit jouw missie, je bent tenslotte een betekenisvolle ondernemer!
In deel 2 van de inspiratiesessie Betekenisvol Ondernemerschap op 9 juni gaat Joep verder in op de psychologische kant om mensen in beweging krijgen, de harde lessen van “fuck-ups”, financiering en ontwikkelmodellen en natuurlijk Koeckenbackers “out of control”. Hou onze site in de gaten voor de volgende update!