Vraag: Wie kun je het beste benaderen bij een gemeente?
‘Wij krijgen regelmatig het verzoek van initiatiefnemers om een afspraak te regelen bij een wethouder, zodat ze hun idee kunnen presenteren. Soms nemen de initiatieven zelf het heft in handen en stappen direct bij de gemeente binnen. Vaak niet de beste route blijkt wel. Onze vraag is daarom: hoe kom je met je goede idee op de juiste manier in gesprek bij de gemeente?’
Antwoord:
‘De neiging is vaak: ik heb een goed idee en ik wil daar aandacht voor, dus ik móet de wethouder spreken. Dit lijkt misschien de meest voor de hand liggende route omdat de wethouder nu eenmaal de baas is en het snelst besluiten kan nemen. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk en vooral sneller kan? Toch is dit vaak niet verstandig. Om verschillende redenen. Op de eerste plaats is de wethouder vaak moeilijk bereikbaar. Het duurt lang voordat je een afspraak hebt. Vervolgens werkt het zo dat als je hem of haar dan eenmaal te pakken hebt, je maar één kans krijgt om een goede eerste indruk te maken. Je moet het zien alsof je je verhaal moet pitchen, alsof je het in één keer moet verkopen. Dat vergt een goede voorbereiding; hoe sympathiek en goed je idee ook is. De beste start is toch altijd door eerst contact op te nemen met de ambtenaar met het juiste onderwerp in zijn pakket. Deze zijn vaak terug te vinden op de gemeentelijke website. Bij een ambtenaar heb je vaak langer en meer tijd om je idee goed te presenteren. Een ambtenaar denkt en spart ook praktisch met je mee en heeft goed zicht op het beleid en de mogelijkheden binnen de gemeente. Hij/zij weet de juiste verbindingen te leggen en je op de juiste manier verder te helpen. Dat kan op het juiste moment een gesprek met een wethouder zijn. Soms werkt het andersom; als je op het juiste moment met het juiste onderwerp bezig bent en bekend bent binnen de gemeente kan het zomaar zo zijn dat je actief wordt benaderd voor een gesprek met de wethouders. Bijvoorbeeld omdat hij of zij dat onderwerp op de agenda wil krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het thema eenzaamheid dat lokaal en regionaal in de publiciteit staat. Kortom: bereid je goed voor en verdiep je goed in de actualiteit. Zo kom je hopelijk snel en goed verder.’
Heb je ook een vraag aan onze community? Word lid van Stérk.Brabant of mail ons jouw vraag via contact@sterkbrabant.nl.